15 feb 2017 - Mooi zo Goed zo onderzocht: enorme impact

"Mooi zo Goed zo ‘s-Hertogenbosch viert in februari 2017 haar 21ste verjaardag. Dat op zich is al een indrukwekkende prestatie, omdat van de 52 lokale Mooi zo Goed zo-organisaties die halverwege de jaren negentig met ondersteuning van het Juliana Welzijn Fonds zijn begonnen er nog maar drie over zijn(’s-Hertogenbosch, Tilburg en Almere). Maar veel indrukwekkender dan nu volwassen worden is de enorme impact die Mooi zo Goed zo ‘s-Hertogenbosch in die eenentwintig jaar heeft bereikt", aldus Lucas Meijs (Erasmus Universiteit) en Wendy Stubbe (Avans Hogeschool) in het boek 'Versier de stad!' dat eind januari in het FC Den Bosch stadion werd gepresenteerd.

Naast interviews en een beschrijving van 24 van de 548 projecten met foto's van vroeger en nu wordt in het boek 'Versier de stad!' ook door Frans van Gaal (sociaal historicus) een schets gegeven van de sociaal economische ontwikkeling van 's-Hertogenbosch van 1944 - 1996, het startjaar van Mooi zo Goed zo. Fans van Gaal kenmerkt de Stienstra affaire als keerpunt in de ontwikkeling van 's-Hertogenbosch. "Ja, er was na die deal (tussen Burgers en Stienstra) wel degelijk nieuw economisch elan. Het was in één keer ook afgelopen met die zaak. Je hoorde er niet meer over’, stelt Hans Dona, tussen 1986 en 1994 wethouder van Ruimtelijke ordening en Cultuur. Dona vervolgt: ‘Een geweldige opluchting. De lucht was gezuiverd. Er konden weer dingen. We waren ook door die moeilijke jaren ’80 heen.  De inrichting van Pettelaerpark is een van de eerste projecten die het nieuwe elan laat zien. Het was ook een noviteit, een heel succesvolle Public Private Partnership (PPS).'  ...  'Het gaat sinds de jaren negentig weer goed met de stad. Het lijkt wel of bestuurders en ambtenaren er ook meer aan doen om de stad vooruit te helpen’. Aan het woord is Joep Chappin (1938-2016)). Tussen 1968 en 2000 speelt Joep Chappin een vooraanstaande rol in het autobedrijf van Van den Udenhout. ‘Netwerken is nét werken’, luidt een van zijn lijfspreuken. Hij werkt daarbij vooral ook aan zijn stad, ’s-Hertogenbosch. Joep Chappin daarover: ‘Ondernemers stellen zich bij hun keuze voor een bepaalde vestigingsplaats altijd de vraag: Wat is er voor mijn medewerkers te doen?’

Meer informatie op de website bij: Mooi zo Goed zo

 

.